آیا حق داریم عکس‌های کودکان را در فضای مجازی منتشر کنیم؟ / قسمت اول

ما چه‌قدر حق داریم از عکس کودکان در فضای مجازی استفاده کنیم؟ آیا اگر روزی کودک ما بزرگ شد، حق دارد به تصویری که ما از او در دنیای مجازی ساخته‌ایم، معترض باشد؟

عادت کرده‌ایم که روزانه عکس‌های فرزندان دوستان‌مان را در اینستاگرام ببینیم، هنرنمایی کودکان خود را با دیگران تقسیم کنیم، و گاه لحظه‌های خاطره‌انگیز بچه‌هامان را با تمام دنیا، آشنا و غریبه، به اشتراک بگذاریم. هدف از انتشار عکس از بچه‌ها چیست؟ طبیعی است که غالبا به دنبال سهیم کردن اطرافیان‌مان در لذت شیرین‌زبانی کودکان‌مان باشیم، دوست داشته باشیم جایی مراحل رشد فرزندمان را ثبت کنیم. حتی برخی از ما برای بچه‌هامان صفحه‌ی اختصاصی ثبت و مانند آلبوم عکسی، از تمام رفتار و دقایق بچه‌هامان تصویری در دنیای مجازی اضافه می‌کنیم.
اما ما چه‌قدر حق داریم از عکس کودکان در فضای مجازی استفاده کنیم؟ آیا اگر روزی کودک ما بزرگ شد، حق دارد به تصویری که ما از او در دنیای مجازی ساخته‌ایم، معترض باشد؟ آیا ممکن نیست کسی از عکس‌های بچه‌ها سوءاستفاده کند؟
کیدتاکس میزبان گروهی از فعالان در فضای مجازی شده، مادران و پدرانی که از فرزندان خود در توییتر یا اینستاگرم و وبلاگ می‌نویسند، عکس‌های آنان را با دوستان‌شان به اشتراک می‌گذارند، و از سوی دیگر، دغدغه‌ی آینده‌ی فرزند را نیز دارند. از همین رهگذر است که در انتشار محتوای مربوط به کودکان خود، اما و اگرهایی را برای خود دارند و جانب احتیاط را رعایت می‌کنند. هرکدام با دلایلی، حد و مرزی برای این انتشار تعریف کرده‌اند، و البته همه روی این مساله تاکید دارند که باید مراقب کودکان بود، به حقوق آنان توجه کرد، و آینده را به نفع بچه‌ها ساخت.
امیلی امرایی، نویسنده و روزنامه‌نگار، نیاز زرین‌بخش پژوهشگر دنیای رسانه و محمدمهدی شیخ‌صراف روزنامه‌نگار از سویی، و کاوه راد وکیل حقوقی و پژوهشگر در این دروهمی درباره‌ی این مساله سخن گفته‌اند. حسین نوروزی، روزنامه‌نگار حوزه‌ی کودک و نوجوان میزبان این جمع است.

در این صفحه قسمت اول این گفت‌وگوی گروهی را می‌خوانید. قسمت دوم این برنامه در این آدرس:

آیا حق داریم عکس‌های کودکان را در فضای مجازی منتشر کنیم؟ / قسمت دوم

لینک کوتاه: