کم‌شنوایی کودکان

تجربه‌ی خواندن با کودکان کم‌شنوا / (قسمت سوم)

دکتر گیتا موللی، روان‌شناس و شنوایی‌شناس، در سومین برنامه از تجربه‌‌ی کتاب‌خوانی و قصه‌گویی با کودکان کم‌شنوا درباره‌ی کتاب‌خوانی برای کودکان پیش‌دبستانی صحبت می‌کند.

امروزه کم‌شنوایی کودکان خیلی زود تشخیص داده می‌شوند، از این روی اغلب آن‌ها صحبت می‌کنند و کلاس‌های توانبخشی می‌روند. بنابراین ما با کودکی روبه‌رو هستیم که می‌تواند بشنوند و صحبت کند؛ اگرچه کم.
ما می‌توانیم با کتاب‌خوانی و قصه‌گویی برای کودکان پیش‌دبستانی یعنی کودکان حدود ۳ تا ۶ سال، توانایی شنیدن و صحبت کردن آن‌ها را وسعت ببخشیم.
کتاب‌خوانی ویژه‌ی کودکان پیش‌دبستانی که به آن کتاب‌خوانی تعاملی یا گفت‌وگویی می‌گویند، روش‌های خاص خودش را دارد. برای مثال والدین یا مربی از ابتدا شروع به کتاب‌خوانی نمی‌کنند؛ بلکه کتاب‌خوانی تعاملی به صورت قصه‌گویی و صحبت کردن درباره‌ی کتاب است تا به نوعی بچه را به کتاب علاقه‌مند کنند.
در این شیوه بهتر است از کتاب‌هایی در سطح زبانی کودک یا کمی بالاتر یا پایین‌تر از سطح زبانی او استفاده کنیم.
در این ویدئو با دکتر موللی، دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و موسس مرکز فرانک برای کودکان کم‌شنوا و خانواده، همراه و از موقعیت‌های کتاب‌خوانی با کودک کم‌شنوا در سنین پیش‌دبستانی و شرایط و ویژگی‌های آن آشنا شوید.

این ویدئو برای استفاده‌ی والدین ناشنوا توسط مهسا تهذیبی به زبان اشاره ترجمه شده است.

لینک کوتاه:

شاید این ها را نیز دوست داشته باشید