کم‌شنوایی کودکان

تجربه‌ی خواندن با کودکان کم‌شنوا / (قسمت چهارم)

دکتر گیتا موللی، روان‌شناس و شنوایی‌شناس، در چهارمین برنامه از تجربه‌‌ی کتاب‌خوانی و قصه‌گویی با کودکان کم‌شنوا درباره‌ی کتاب‌خوانی برای کودکان مدرسه رو و دارای توانایی خواندن و نوشتن صحبت می‌کند.

در کتاب‌خوانی باید تمرکز اصلی برعلاقه‌مند کردن کودک به کتاب‌ باشد. برهمین اساس بهتر است والدین زمان خاصی از شبانه‌روز را به خواندن کتاب با کودک اختصاص دهند. همچنین در تهیه‌ی کتاب بهتر است به سراغ کتاب‌هایی برویم که واژگان پیچیده‌ و متن طولانی ندارند. فراموش نکنیم هرچه کتاب با کیفیت‌تر باشد کودک بیشتر به کتاب‌خوانی علاقه‌مند می‌شود. بنابراین هزینه‌ای که بابت کتاب پرداخت می‌کنیم باعث علاقه‌مند شدن کودک به کتاب‌خوانی می‌شود.

صحبت کردن درباره‌ی عنوان کتاب، سوال پرسیدن از کودک درباره‌ی کتاب، معادل‌یابی برای واژگانی که ممکن است کودک معنای آن‌ها را نداند و تبدیل کتاب‌خوانی به یک کار هدفمند مانند ساخت کاردستی یا نمایش براساس داستان کتاب از ویژگی‌هایی است که باید در تجربه‌ی خواندن با کودکان‌مان در نظر بگیریم.

دکتر موللی، دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و موسس مرکز فرانک برای کودکان کم‌شنوا و خانواده، در این ویدئو درباره‌ی ویژگی‌ها و شرایط کتاب‌خوانی برای کودکان کم‌شنوا در سنین مدرسه صحبت می‌کند.

این ویدئو برای استفاده‌ی والدین ناشنوا توسط مهسا تهذیبی به زبان اشاره ترجمه شده است.

لینک کوتاه:

شاید این ها را نیز دوست داشته باشید