آموزش مهارت حل مساله به کودکان

سعید بی‌نیاز، روان‌شناس و مدرس مهارت‌های زندگی، مهارت حل مساله را از جمله مهارت‌های ضروری در زندگی و قابل آموزش می‌داند. او در این ویدئو درباره‌ی آموزش مهارت حل مساله به کودکان می‌گوید.

مهارت حل مساله در ارتباط با تمامی مشکلات ریز و درشت زندگی به‌کار می‌آید اما در فرآیند آموزش این مهارت باید به کودک کمک کرد تا ذهن‌اش  را به‌گونه‌ای منظم کند تا در مسیر زندگی بتواند گام‌های حل مساله را به درستی بردارد.

به گفته‌ی بی‌نیاز تعریف مشکل، فکر کردن به راه‌حل‌های مختلف، انتخاب و اجرای بهترین راه‌حل از جمله مراحل آموزش مهارت حل مساله هستند. اما والدین باید با توجه به توانایی کودکان زمان مناسب برای آموزش این مهارت را در نظر بگیرند.

هرچند مانند دیگر مهارت‌های زندگی نقش والدین نیز در این زمینه پررنگ است و باید بیش از هرکسی خودشان الگوی مناسبی برای فرزندان‌شان باشند.

این روان‌شناس همچنین معتقد است حل مسایل و مشکلات توسط والدین نه تنها به کودکان کمکی نمی‌کند؛ بلکه ظلمی در حق کودک است.البته آموزش این مهارت و توانمند کردن کودک در زمینه‌ی حل مساله باید متناسب با سن او باشد.

سعید بی‌نیاز، روان‌شناس، روزنامه‌نگار و مدرس مهارت‌های زندگی در این ویدئو از ضرورت و شیوه‌های آموزش مهارت حل مساله به کودکان می‌گوید.

 

مطالب مرتبط:


لینک کوتاه:

شاید این ها را نیز دوست داشته باشید