انتشار عکس کودکان

کودکان اینستاگرامی؛ عروسک‌های شیشه‌ای!

برای انتشار تصویر کودک‌تان در فضای مجازی چقدر حساسیت به خرج می‌دهید؟یا با خطرات انتشار عکس و اطلاعات کودکان آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید انتشار بی‌رویه‌ی عکس یا هر نوع اطلاعاتی که سلامت جسمی و روانی کودک را به خطر بیاندازد نقض حقوق کودک است؟

برای انتشار تصویر کودک‌تان در فضای مجازی چقدر حساسیت به خرج می‌دهید؟

اینستاگرام فارسی این روزها سرزمین عروسک‌های شیشه‌ای است. هر روز با انواع و اقسام عکس‌های کودکان در وضعیت‌های مختلف روبه‌رو می‌شویم. کودکانی که در هر لحظه و موقعیتی باید یاد بگیرند چگونه مقابل دوربین والدین‌شان ظاهر شوند! کودکانی که از وقتی چشم به این دنیا باز کرده‌اند زندگی را از صفحه‌ی شیشه‌ای موبایل یا تبلت و کامپیوتر والدین‌شان دیده‌اند!
گاهی گردانندگان صفحات اینستاگرام چه والدین کودک باشند چه صفحات تبلیغاتی از این هم فراتر می‌روند و اطلاعات خصوصی زندگی کودکان را نیز لحظه به لحظه به اشتراک می‌گذارند.

والدینی که از بدو تولد برای فرزندشان صفحه‌ای برای ثبت لحظه‌ها و عکس‌ها او ثبت می‌کنند یا خودشان به صورت مشترک صفحه‌ای با کودک‌شان دارند و این اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند. هر شیوه‌ای که باشد اما آن‌چه مسلم است این افراد بدون اطلاع و نگرانی از عواقب انتشار عکس کودک در فضای مجازی و در دسترس گذاشتن این عکس‌ها و اطلاعات برای آشنا و غریبه دست به چنین کاری می‌زنند.

گاهی هم عواقب و خطرات این مساله برای پدر و مادرها نمایان شده است برای مثال با پیام‌های تهدیدآمیزی مانند دزدیدن کودک، اسیدپاشی و … روبه‌رو می‌شوند اما وارد چرخه‌ی کسب درآمد از طریق تبلیغات شده‌اند و این کسب درآمد را به امنیت فرزندشان ترجیح می‌دهند!

شما تا چه حد نسبت به انتشار تصویر کودکان در فضای مجازی حساس هستید. آیا با خطرات انتشار عکس و اطلاعات کودکان آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید انتشار بی‌رویه‌ی عکس یا هر نوع اطلاعاتی که سلامت جسمی و روانی کودک را به خطر بیاندازد نقض حقوق کودک است؟ آیا نسبت به امکان سوءاستفاده‌ از عکس‌های کودکان و تا همیشه باقی‌ماندن این عکس و اطلاعات در فضای مجازی آگاهی دارید؟

فاطمه‌ جمال‌پور در این گزارش به سراغ برخی از والدین رفته و نظر و دغدغه‌های آن‌ها را درباره‌ی این موضوع جویا شده است.

ویدئوهای مرتبط را ببینید:

آیا حق داریم عکس‌های کودکان را در فضای مجازی منتشر کنیم؟ / قسمت اول

آیا حق داریم عکس‌های کودکان را در فضای مجازی منتشر کنیم؟ / قسمت دوم

لینک کوتاه:

شاید این ها را نیز دوست داشته باشید