Hejri

اهداف و نتایج آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با محسن هجری

در دو دهه‌ی اخیر در ایران نیز بحث آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان مانند غرب، مطرح شده و از سوی دست‌اندرکاران این حوزه جدی گرفته شده است. محسن هجری، نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان درباره‌ی اهداف و کارکردهای فسلفه برای بچه‌ها توضیح می‌دهد.

در غرب از دهه‌ی شصت میلادی بحث آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان جدی شد، و از دو دهه قبل نیز در ایران این مساله مورد توجه نویسندگان و دست‌اندرکاران حوزه‌های فرهنگی کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

فلسفه‌ورزی و آموزش مسایل فلسفی به کودکان و نوجوانان به مدد روایت و ادبیات، مبحثی است که محسن هجری، داستان‌نویس و منتقد ادبیات کودک و نوجوان درباره‌ی آن سخن گفته است. میهمان این برنامه‌ی “جهان کودک” ابتدا به تاریخچه‌ی آموزش فلسفه برای بچه‌ها گریزی می‌زند، و سپس توضیح می‌دهد که کارکردهای این مبحث چیست. او به روانشناسی کودک نیز اشاره می‌کند، و از این باب به تشریح کارکرد و اهداف این آموزش می‌پردازد.

 

لینک کوتاه: