باید و نبایدهای شعر کودک و نوجوان

مجموعه شعر کودک یا نوجوان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ رودابه حمزه‌ای، شاعر، درباره‌ی باید و نبایدهای شعر کودک و نوجوان و ویژگی‌های مجموعه شعر مناسب برای این گروه‌ سنی توضیح می‌دهد.

از آن‌جا که شعر یک مقوله‌ی احساسی است و هرکسی به دنبال شعری است که احساساتش در آن بیان شود، ویژگی‌های یک کتاب شعر خوب برای خردسال یا نوجوان چیست و چه مواردی را در انتخاب یک مجموعه شعر باید در نظر بگیریم؟
حمزه‌ای، شاعر کودک و نوجوان، معتقد است برای انتخاب یک کتاب شعر خوب باید ابتدا در انتخاب شاعر یا انتشارات آن دقت کنیم؛ چراکه چاپ اصولی کتاب و نه براساس کتاب‌های بازاری امری مهم در این زمینه است.
او علاوه بر ارایه‌ی ویژگی‌های یک مجموعه شعر مناسب توضیحاتی درباره‌ی ویژگی‌های شعر نوجوان ارائه و بر اهمیت وجود دیدگاه‌های اجتماعی یا عاطفی در اشعار این گروه سنی تاکید کرد.
به گفته‌ی این شاعر، شعر نوجوان از سخت‌ترین ژانرهای شعر است؛ چراکه نوجوان نه کودک و نه بزرگسال و از طرف دیگر هم کودک و هم بزرگسال است و بنابراین هرکسی نباید وارد دنیای او شود.
آسیب‌های خودسانسوری شاعران، اهمیت داشتن نگاه اجتماعی در شعر کودک یا نوجوان و پاسخ به دغدغه‌های اجتماعی کودک از دیگر مواردی است که حمزه‌ای در این گفت‌و‌گو به آن‌ها می‌پردازد.
رودابه حمزه‌ای، شاعر کودک و نوجوان، متولد ۱۳۴۳ است و تاکنون مجموعه شعرهای بسیاری از جمله «لبه کوچک شاپرک‌ها»، «خیال صورتی»، «آموزش حروف الفبا به صورت شعر»، «جوجه جان»، «ترانه‌های شهروند کوچک» و «ترانه‌های عابر پیاده» از سروده‌های او به چاپ رسیده است.

فرناز میری

لینک کوتاه: