Mehrpourya

آسیب‌شناسی حضور کودکان و نوجوانان در جهان تبلیغات در گفت‌وگو با ماکان مهرپویا

از حضور بچه‌های چشم‌رنگی در تبلیغات شوینده‌ها تا نجات جان کودک شیرین‌زبان به مدد بستن کمربند، همه‌جا این‌روزها تصویر کودکان در تبلیغات استفاده می‌شود، بی‌که به حقوق کودک و نوجوان توجه شود. ماکان مهرپویا در "جهان کودک" از تجربه‌های اهالی تبلیغات در ایران و جهان در مواجهه با بچه‌ها سخن گفته است.

آیا مجاز هستیم از کودکان یا نوجوانان در صنعت تبلیغات استفاده کنیم؟ اگر تبلیغی موفق و همه‌گیر شد، چهره‌ی کودک داخل تصویر برای همیشه در ذهن مخاطبان می‌ماند؛ آن کودک آیا در آینده حق دارد از خود و والدینش سوال کند که چرا باید او را با نام فلان کالا به یاد بیاورند؟ نقشی که در کودکی به او واگذار شده، و خودش در انتخاب آن سهمی نداشته است.

بایدها و نبایدها در استفاده از کودکان و نوجوانان در صنعت تبلیغات چیست؟ آیا قوانینی در این حوزه داریم؟ در ایران چه‌طور؟ در جایی که هنوز قانون حمایت از حقوق کودکان در راهروهای مجلس معطل مانده، شاید حرف زدن از حقوق کودکان در فضای مجازی یا دنیای تبلیغات و مد بی‌راه به نظر برسد، اما تدوین قوانین حمایتی در این عرصه بیش از همیشه مهم به نظر می‌رسد.

ماکان مهرپویا علاوه بر کارگردانی و تحصیل و تدریس در رشته‌ی سینما، در دهه‌ی گذشته به طور تخصصی بر صنعت تبلیغات متمرکز بوده و علاوه بر اداره‌ی یک شرکت تبلیغاتی، سایت و مجموعه‌ی “ایران ادز” را راه‌اندازی و مدیریت می‌کند؛ سایتی که به مسایل نظری جهان تبلیغات نیز می‌پردازد.

مهرپویا در گفت‌وگویش با “جهان کودک” از تجربه‌هایش در استفاده از کودکان در تبلیغات نیز می‌گوید.

لینک کوتاه: