کم‌شنوایی کودکان

تجربه‌ی خواندن با کودکان کم‌شنوا / (قسمت دوم)

دکتر گیتا موللی، روان‌شناس و شنوایی‌شناس، در دومین برنامه از تجربه‌‌ی کتاب‌خوانی و قصه‌گویی با کودکان کم‌شنوا از کتاب‌خوانی ویژه‌ی نوزادان کم‌شنوا می‌گوید.

مادری که در بدو تولد کودکش متوجه‌ی کم‌شنوایی او می‌شود با بحران‌هایی روبه‌رو است. بنابراین بهتر است تمام خانواده از مادر حمایت و کمک کنند نوزادی که در سن بحرانی زبان‌آموزی و به شدت نیازمند محرک‌های زبانی و گفتاری است به دلیل مشکلات عاطفی و هیجانی مادر از این نیازها محروم نشود.
کتاب‌خوانی برای نوزاد کم‌شنوا می‌تواند به هیجانات مثبت در مادر و ایجاد رابطه‌ی عاطفی خوبی بین مادر و نوزاد کمک کند.
در کتاب‌خوانی ویژه‌ی نوزادان کم‌شنوا باید از کتاب‌های ویژه‌‌ی نوزاد استفاده کنیم. این کتاب‌ها در قطع کوچک و معمولا از جنس پلاستیک، مقوا یا پارچه هستند و حتی توسط خود والدین هم می‌توانند تهیه شوند. تصویر کتاب‌های نوزادان بیشتر از متن است.
دکتر موللی، دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و موسس مرکز فرانک برای کودکان کم‌شنوا و خانواده، در این برنامه توضیح می‌دهد در کتاب‌خوانی ویژه‌ی نوزادان کم‌شنوا به عنوان مربی یا والد از چه راهکارهایی باید استفاده کنید و شرایط فیزیکی قصه‌گویی و کتاب‌خوانی برای نوزاد چگونه باید باشد تا کودک از این این کار نه به عنوان آموزش بلکه به عنوان یک لذت بهره‌مند شود.

این ویدئو برای استفاده‌ی والدین ناشنوا توسط مهسا تهذیبی به زبان اشاره ترجمه شده است.

لینک کوتاه: