گیتا موللی

تجربه‌ی خواندن با کودکان کم‌شنوا / (قسمت پنجم)

دکتر گیتا موللی، روان‌شناس و شنوایی‌شناس، در پنجمین برنامه از تجربه‌‌ی کتاب‌خوانی و قصه‌گویی با کودکان کم‌شنوا درباره‌ی کتاب‌خوانی برای نوزادان و شیرخواران ناشنوایی می‌گوید که مادران ناشنوا دارند.

بیشتر والدینی که کودک ناشنوا دارند خودشان شنوا هستند، اما کودکان ناشنوایی داریم که والدین‌شان هم ناشنوا هستند.
تاکید علم جدید بر شناسایی سریع کودک ناشنوا بعد از تولد و مداخلات زودهنگام زبانی است. یکی از بهترین مداخلاتی که می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد کتاب‌خوانی و قصه‌گویی با زبان اشاره است.
زبان اشاره همیشه موافق‌ و مخالف‌هایی داشته و تحقیقات زیادی در دهه‌های اخیر بر روی زبان اشاره شده است. اعتقاد اشتباهی وجود دارد که می‌گوید به‌کار بردن زبان اشاره باعث تاخیر یا وقفه در یادگیری زبان گفتاری می‌شود. اما هیچ تحقیقی تاکنون این مساله را ثابت نکرده که زبان اشاره‌ مختل‌کننده‌‌ی زبان گفتاری است.

همه‌ی کودکان ناشنوا و کم‌شنوا که تشخیص زودهنگام از بدو تولد، مداخله‌ی زود هنگام و تجربه‌ی گرفتن سمعک در نوزادی داشته‌اند و وارد روند توان‌بخشی و مداخله شده‌اند حتما صحبت می‌کنند.
تاکید مداخلات زود هنگام بر خانواده محور بودن این‌ مداخلات است. وقتی مادر ناشنوا است در محیط خانه زبان گفتاری وجود ندارد و زبان اصلی مادر زبان اشاره است. زبان اشاره یک زبان کامل و دارای تمام قواعد و دستورزبان‌ مثل زبان گفتاری است.
اگر مادر ناشنوا از زبان اشاره برای فعالیت‌های لذت‌بخشی مانند کتاب‌خوانی استفاده کند می‌تواند زبان کودکش را به شدت تقویت کند. زبان اشاره در مراحل پیش کلامی یعنی مراحلی که هنوز کودک شروع به صحبت نکرده است باعث می‌شود روند یادگیری زبان کودک به شدت تقویت شود.
حتی تحقیقات اخیر تاکید می‌کند مادران شنوا هم از زبان اشاره‌‌ی کودکانه که به آن baby sign گفته می‌شود، استفاده کنند.
موللی در آخرین ویدئو از مجموعه برنامه‌های تجربه‌ی خواندن با کودکان کم‌شنوا درباره‌ی ویژگی‌ها و شرایط کتاب‌خوانی یا قصه‌گویی برای نوزدان کم‌شنوایی صحبت می‌کند که والدین آن‌ها نیز خود ناشنوا هستند.
این ویدئو را همراه با ترجمه‌‌ی مهسا تهذیبی به زبان اشاره ببینید.

لینک کوتاه:

شاید این ها را نیز دوست داشته باشید