تجربه‌ی خواندن با کودکان کم‌شنوا / (قسمت اول)

دکتر گیتا موللی، روان‌شناس و شنوایی‌شناس در چند برنامه از تجربه‌‌ی کتاب‌خوانی و قصه‌گویی برای کودکان کم‌شنوا می‌گوید.

کودکان کم‌شنوا به دلیل محدودیت حس شنوایی اغلب در زبان و گفتار دچار مشکلاتی می‌شوند. مشکلاتی که می‌تواند در بزرگسالی هم در مهارت‌های اجتماعی، هیجانی، زبانی و تحصیلی آن‌ها محدودیت‌هایی ایجاد کند.

اما اگر کودک کم‌شنوای ما از بدو تولد شناسایی شود و مداخله‌ی به هنگام یعنی در نوزادی در این زمینه برای آن‌ها صورت بگیرد بسیاری از این مشکلات برطرف می‌شوند و کودک کم‌شنوا در سن سه تا پنج سالگی می‌تواند به تمامی مهارت‌های یک کودک شنوا برسد.

شما تا چه اندازه از اهمیت تشخیص و مداخله‌ی به‌هنگام در کم‌شنوایی آگاهی دارید؟
آیا می‌دانید علاوه بر کمک‌ها و راهکارهایی که کارشناسان و متخصصان در کلیلنیک‌های تخصصی می‌توانند برای کودک کم‌شنوا انجام دهند، خانواده‌ها نیز نقش کلیدی در این زمینه دارند و می‌توانند تحت نظر متخصصان به فرزند کم‌شنوای خود کمک کنند؟

کتاب‌خوانی و قصه گویی از جمله راهکارهایی است که والدین می‌توانند مطابق دستورالعمل‌های ساده برای کودک کم‌شنوای خود انجام دهند و از نوزادی با خواندن کتاب یا قصه‌گویی مهارت‌های زبان و گفتار او را تقویت کنند تا به دیگر مهارت‌ها برسد.

دکتر گیتا موللی، دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و موسس مرکز فرانک برای کودکان کم‌شنوا و خانواده، طی چند برنامه چهارشنبه‌ها در کیدتاکس درباره‌ی انواع روش‌های کتاب‌خوانی و قصه‌گویی برای کودکان کم‌شنوا در گروه‌های سنی نوزادان، پیش‌دبستانی، دبستانی و نوجوان صحبت می‌کند.

این ویدئو برای استفاده‌ی والدین ناشنوا توسط مهسا تهذیبی به زبان اشاره ترجمه شده است.

لینک کوتاه:

شاید این ها را نیز دوست داشته باشید