k5zyvtnf

منابع و نهادهای در دسترس برای ناشنوایان

حدود دو کودک از هر هزار کودک با ناشنوایی به دنیا می‌آید. در این ویدیو سعی می‌کنیم نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با ناشنوایان را به شما معرفی کنیم تا بتوانید از طریق این نهادها با هویت، جامعه‌، فرهنگ و دنیای ناشنوایان آشنا شوید.

مهسا تهذیبی، فعال اجتماعی ناشنوایان در این ویدیو نهادهای دولتی و غیردولتی را معرفی می‌کند که به نوعی محل اجتماع ناشنوایان هستند و برای آشنایی با جامعه‌ی ناشنوایان و استفاده از خدمات و امکانات آن‌ها مفیدند.
سازمان بهزیستی به دلیل ارایه‌ی خدمات توانبخشی و تحصیلی، مراکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برگزاری کلاس‌ها و برنامه‌های متنوع فرهنگی به زبان اشاره، کانون ناشنوایان، انجمن خانواده، فدراسیون ورزشی ناشنوایان و شبکه‌ی ملی ناشنوایان ایران از جمله نهادهایی هستند که در این ویدئو معرفی و به خدمات و امکانات در دسترس آن‌ها اشاره می‌شود.
عمده‌ی فعالیت این نهادها و سازمان‌ها فرهنگ‌سازی، دفاع از حقوق ناشنوایان، توسعه‌ی زبان اشاره، تربیت مترجم، ارایه خدمات رفاهی و تسهیلات ویژه‌ی ناشنوایان است. از طرفی محلی برای اجتماع و ایجاد همبستگی میان ناشنوایان است؛ چراکه دیدن افراد ناشنوا از نزدیک، نحوه‌ی زندگی آن‌ها، آشنایی با فرهنگ ناشنوا و یادگیری زبان اشاره توسط والدینی که فرزند ناشنوا دارند می‌تواند در فرایند پذیرش، رشد و تربیت فرزند ناشنوا موثر باشد.

از دوم تا هشتم مهر ماه در تقویم، هفته‌ی جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت در کیدتاکس ویژه برنامه‌هایی درباره‌ی موضوعات و چالش‌های مختلف کودکان ناشنوا تهیه شده است.
پیش‌تر نیز در راستای اهداف و دغدغه‌های «کیدتاکس» مبنی بر توجه به کودکان با نیازهای ویژه، علاوه بر تولید مطالبی درباره‌ی کودکان با نیازهای ویژه، برنامه‌ها و ویدئوهای کاربردی‌تر سایت کیدتاکس نیز برای والدین ناشنوا یا کم‌شنوا، به زبان اشاره ترجمه شده است.
در چهارمین برنامه از سلسله برنامه‌های هفته‌ی جهانی ناشنوایان، با مهسا تهذیبی، مترجم و فعال اجتماعی ناشنوایان همراه باشید تا بدانید وقتی فرزند شما با ناشنوایی متولد می‌شود یعنی هویت ناشنوایی دارد. بنابراین باید با جامعه‌، فرهنگ و دنیای ناشنوایان آشنا شوید.
فرناز میری

لینک کوتاه: