kazemi

نمایشنامه یا سالن؟ مساله‌ای نیست / بررسی اوضاع تئاتر کودک و نوجوان با مریم کاظمی

هرچند که تئاتر کودک و نوجوان مانند جریان عمومی تئاتر ایران هنوز بیلبوردهای اتوبان‌ها را تسخیر نکرده، اما مانند گذشته در گوشه و کنار کشور به حیات خود ادامه می‌دهد؛ حیاتی که چگونگی و کیفیت آن را با مریم کاظمی بازیگر و کارگردان به بحث گذاشته‌ایم.

تهران، پایتخت ایران که متاسفانه غالب امکانات فرهنگی و هنری در آن خلاصه شده، تنها دو سالن تئاتر کودک و نوجوان دارد: تالار هنر، زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد، سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پارک لاله. با این وصف، چندان غیرقابل پیش‌بینی نیست وضعیت سالن‌های اختصاصی در شهرهای دیگر کشور.

هرچند که فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ در دو دهه‌ی گذشته، سن و سالن‌های مال‌ها و مجتمع‌های فروش در سال‌های اخیر و امکاناتی نظیر تریلی‌های سیار تئاتر و سالن‌های مقطعی به مدد تئاتر کودک و نوجوان آمده‌اند، اما باز هم اوضاع این حوزه چندان که باید، و نسبت به بازه‌ی جمعیتی و کارکردهای متنوع آن در زندگی مخاطبانش، چندان مناسب نیست.

مریم کاظمی، بازیگر و کارگردان تئاتر عروسکی در این گفت‌وگوی “جهان کودک” ابتدا تحلیل خود را از وضعیت کلی این هنر برای گروه سنی کودک و نوجوان ارایه می‌کند و سپس به ضعف نمایشنامه‌های داخلی می‌پردازد، از تصدی‌گری نهادهای مختلف در این حوزه سخن می‌گوید و…

لینک کوتاه: