کتاب‌های صوتی کانون راهکاری برای دسترسی عموم مردم به کتاب


وقتی صحبت از کتاب و کتابخوانی می‌شود، دسترسی عموم مردم به این محصول فرهنگی مد نظر قرار می‌گیرد. پاسخ این سوال زمانی حیاتی‌تر می‌شود که دایره‌ی مخاطبان ما به کودکان و نوجوانان محدود شود: آیا نوجوانانی که امکان خواندن ندارند، فرصت شنیدن داستان را دارند؟ آیا  کتاب‌های بریل در اختیار تمام کودکان کم بینا و نابینا قرار گرفته است؟ آیا این امکان برای همه‌ی کودکان و نوجوانان سراسر ایران فراهم شده است که به کتاب‌های فاخر و قابل تامل دسترسی داشته باشند؟
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌، طی چندماه گذشته مجموعه‌ای به نام « کتاب آوا» را منتشر کرده است. این مجموعه متشکل از آثاری خواندنی از نویسندگان به نام است که طی دهه‌های گذشته برای کودکان و نوجوانان منتشر شده‌اند و حالا می‌توانند  در ساختاری جدید در اختیار نابینایان، کم بینایان، کودکان و نوجوانانی که علاقه به مطالعه ندارند و سایر علاقمندان قرار بگیرند. اما در کنار هدف اولیه‌ی انتشار این کتاب‌های صوتی،‌ می توان نگاهی متفاوت به این مجموعه داشت: صنعت نشر ایران تا چه حد نیازمند تغییر و تحول است؟ آیا ناشران ایرانی  در کنار تغییرات اجتماعی و اقتصادی این روزها راهکارهای متفاوت را برای نشر آثار ادبی و علمی می شناسند؟
شاید انتشار و کاربردهای کتاب‌های صوتی و سایر گونه‌های نشر که برخی ناشران آن را آزموده‌اند، بتواند راهگشایی برای خلق ایده‌های نوین دیگر  در ایران باشد.

لینک کوتاه: