وضعیت رشته‌ی ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه‌های ایران در گفت‌وگو با مهدی حجوانی

در این قسمت از برنامه‌ی "جهان کودک" با دکتر مهدی حجوانی، مدیرمسوول فصل‌نامه‌ی تخصصی "پژوهشنامه‌ی ادبیات کودک" و مدرس دانشگاه درباره‌ی روند طراحی و آغاز به کار رشته‌ی ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه صحبت کرده‌ایم.

ادبیات کودک و نوجوان در ایران به شکلی که امروزه می‌شناسیمش، عمری کمتر از یک قرن دارد، اما به‌خصوص در نیم‌قرن گذشته رشد قابل توجهی چه در عرصه‌ی کیفی و چه به لحاظ کمی داشته است. تاسیس نشریات تئوری و ورد به عرصه‌ی نقد و بررسی کتاب نیز در چهار دهه‌ی اخیر و رشد آن علی‌الخصوص در دهه‌ی هفتاد و هشتاد، دیگر اتفاق این حوزه بوده است.

در سال‌های اخیر، با تلاش و پی‌گیری جمعی از فعالان حوزه‌های نظری مربوط به کتاب کودک و نوجوان، رشته‌ای به عنوان ادبیات کودک و نوجوان طراحی و از سوی مراجع قانونی و دانشگاهی تایید شد. این رشته ابتدا در شیراز و سپس در دیگر دانشگاه‌ها فعالیتش را آغاز کرد. در دوسه سال گذشته اما چندین دانشگاه در سراسر ایران این رشته را به رشته‌های درسی‌شان افزوده‌اند و اینک، به جز شیراز و دانشکده‌ی ادبیات آن، گزینه‌های دیگری برای علاقه‌مندان پیش روست.

در این برنامه،  با مهدی حجوانی که خود دستی در این عرصه دارد، درباره‌ی این روند و نیز وضعیت کنونی رشته‌ی ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه‌های ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

لینک کوتاه: