چگونه می‌توان رفتار نادرست کودکان را اصلاح کرد؟

چگونه می‌توان رفتار نادرست کودکان را اصلاح کرد؟

برای همه‌ی والدین پیش می‌آید که از رفتار یا کار اشتباه کودک خود کلافه شوند. در این میان ممکن است برای تغییر این رفتار و اصلاح آن به روش‌های تنبیه روی آورند. از آن‌جایی که تنبیه روشی کوتاه مدت و نامناسب است در این برنامه فرناز میری، روزنامه‌نگار، به راهکارهایی برای اصلاح رفتار نادرست کودکان اشاره می‌کند.

هرچند ممکن است والدین یا مراقبان کودک از تنبیه به عنوان یک شیوه‌ی اصلاح رفتاری استفاده کنند اما تنبیه یکی از روش‌های کوتاه‌مدت برای تأثیر بر رفتار نامناسب کودکان است. این که کودک ما پس از تنبیه بلافاصله کارش را تکرار کند، بسیار اندک است. تنبیه در کوتاه‌مدت می‌تواند کارساز باشد، ولی روش عاقلانه‌ای نیست.

از سوی دیگر پژوهش‌ها نشان می‌دهد بچه‌‌هایی که زیاد تنبیه می‌شوند، مشکلات رفتاری بیشتری دارند؛ چراکه تنبیه تاثیر منفی فراوانی بر کودک دارد.

البته تنبیه تنها تنبیه بدنی نیست، بلکه دربرگیرنده هر مجازاتی که کودک را تحقیر کند، می‌شود. برای نمونه، کودک را به دلیل رفتار اشتباه به اتاق دیگر فرستادن و به خواهر یا بردارش شیرینی دادن، یا او را مجبور کنند حیاط را را تمیز کند!

چنان‌که گفته شد چنین تنبیه‌هایی کارایی کوتاه‌مدت دارند. اصلاح رفتار کودکان با توضیح دادن، به رشد بهتر کودک، رابطه بهتر میان کودک و مادر و پدر، و ساختن جامعه‌ای سلامت‌تر می‌انجامد.

در این برنامه فرناز میری، روزنامه‌نگار، به راهکارهایی برای اصلاح رفتار نادرست کودکان اشاره می‌کند.

محتوای این برنامه براساس مقاله‌ای با همین عنوان و ترجمه‌ی جمیله دنیوی تهیه شده که در سایت ketabak.org قابل دسترسی است.

مطالب مرتبط:

لزوم توجه پدران به بازی با کودکان

روش‌هایی برای آموزش بخشش به کودکان!

هنگام بارداری برای جنین کتاب بخوانید!

 

لینک کوتاه:

شاید این ها را نیز دوست داشته باشید