Right-Site

کودکان چه حقوقی دارند؟

کودکان به عنوان افرادی مستقل دارای حقوق مستقلی هستند و از حقوق سیاسی، اجتماعی، مدنی و...برخوردارند. ملاک و مبنای این حقوق نیز پیمان‌نامه‌ی جهانی حقوق کودک است. مونیکا نادی، وکیل دادگستری و فعال حقوق کودک در این برنامه از انواع حقوق کودکان می‌گوید.

کودکان جزو دارایی یا هویت و شخصیت والدین‌شان نیستند؛ بلکه افرادی مستقل هستند. برهمین اساس وظیفه‌ی تمامی شهروندان است که حقوق کودکان را به رسمیت بشناسند.

در این راستا باید در زمینه‌ی ترویج حقوق کودکان گام برداریم، حقوق کودکان را در جامعه درونی کنیم و به خود کودکان حقوق‌شان را بشناسانیم.

ملاک و مبنای حقوق کودک پیمان‌نامه‌ی جهانی حقوق کودک است و براساس آن حق بر بقا نخستین و اساسی‌ترین حق هر کودکی است.

اما کودکان از حقوق سیاسی، مدنی، فردی، اجتماعی و …برخوردارند. برای مثال کودکان حق دارند از آن‌ها مراقبت و نگهداری شود تا رشد و بقا داشته باشند. حق داشتن هویت یعنی تابعیت، شناسنامه، نام و ملیت یا حق ابراز عقیده، حق بهره‌مندی از استانداردهای بهداشت، ایمنی و رفاه اجتماعی یا حق داشتن حریم خصوصی از دیگر حقوق کودکان است.

همچنین فارغ از ملیت، جنیسیت، نژاد یا توانایی همه‌ی کودکان دارای حقوق برابر هستند و اصل عدم تبعیض شامل تمامی کودکان می‌شود.

در این ویدئو مونیکا نادی، وکیل دادگستری و فعال حقوق کودک، درباره‌ی حقوق کودکان و انواع آن صحبت و بر به رسمیت شناختن و رعایت این حقوق از سوی شهروندان و دولت‌ها تاکید می‌کند.

 

مطالب مرتبط:

کودک آزاری و راه‌های مقابله با آن

حقوق کودکان طلاق

حقوق کودکان در مطالعه!

یادداشتی درباره‌ی باید و نبایدهای انتشار عکس کودکان در اینترنت

لینک کوتاه:

شاید این ها را نیز دوست داشته باشید