SeyedAbadi

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، توسعه‌ی مطالعه در روستاها – گفت‌وگو با علی‌اصغر سیدآبادی

علی‌اصغر سیدآبادی بیش از دو دهه است که برای کودکان و نوجوانان می‌نویسد. او در یکی دو سال اخیر درگیر طرح کشوری "جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی" شده, طرحی که بچه‌های روستایی را میهمان کتاب‌خانه‌ها کرده است.

چندسالی است که طرح “جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی” در روستاها و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود؛ طرحی که در آن بچه‌ها و بزرگ‌ترها یک تیم کتاب‌خوانی تشکیل می‌دهند، با امکانات محدود، کتاب‌خانه‌ای تاسیس و به سرعت آن را به عنوان باشگاهی برای ورزش کتاب‌خوانی آماده می‌کنند.

شیوه‌های بدیع معرفی کتاب، مسابقات مختلف با موضوع کتاب، نوشتن درباره‌ی کتاب‌های مختلف، حرف زدن از آن‌ها در جمع اعضای باشگاه، و خلاصه یک تفریح گروهی که عواید فرهنگی آن برای بچه‌ها بسیار مهم و موثر بوده است.

علی‌اصغر سیدآبادی در سال‌های اخیر به عنوان مدیرکل دفتر کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌ی مدیریت فعالیت کرده، در همین سمت بود که جام باشگاه‌ها رو تعریف و به سرعت توسعه داد. اکنون که مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد است، همچنان این طرح را پی‌گیری می‌کند.

او که از نویسندگان و روزنامه‌نگاران قدیمی جهان کودک و نوجوان است، در این برنامه‌ی “جهان کودک” جزییاتی از باشگاه‌های کتاب‌خوانی روایت می‌کند که انگار مقابل پرده‌ی سینماییم و درحال تماشای یک مستند خوش‌رنگ‌ولعاب.

لینک کوتاه: