نگاهی به روزگار برزخی سینمای کودک و نوجوان ایران در گفت‌وگو با وحید نیکخواه آزاد

سینمایی که به نام سینمای کودک و نوجوان موسوم است، در این سال‌ها بیشتر شکل نوستالژی دارد تا واقعیت جاری. چرا سال‌به‌سال پرده‌ی سینماها از آثار این گروه سنی خالی‌تر می‌شود؟ وحید نیکخواه آزاد در این‌باره سخن گفته است.

 

اگر روزگاری سینمای کودکان با توجه به مجموع تولیدات آن زمان، رونقی نسبی داشت، امروز با توجه به گسترش انواع تکنولوژی‌ها و نیز افزایش نیروی متخصص و هنرمند، باید گفت که سینمای کودک و نوجوان ایران نیمه‌جان است. چه‌‌خبر است؟ فیلم برای این گروه سنی تولید نمی‌شود؟ تولید می‌شود اما اکران ندارد؟ کارهایی که به اکران می‌رسند، مخاطب خود را چنان که باید جذب نمی‌کند؟

وحید نیکخواه آزاد از فعال‌ترین افراد در سینمای کودک و نوجوان است که در این سال‌ها یا فیلم ساخته، یا تهیه‌کننده‌ی فیلم‌های این گروه سنی بوده، یا در شکل‌گیری بخش‌های دولتی یا نهادهای صنفی این حوزه فعال بوده است. او از جمله کسانی است که کارش را با کتاب کودک و نوجوان و به‌طور ویژه با شعر برای بچه‌ها آغاز کرد، روزنامه‌نگاری را تجربه کرد، فیلم‌نامه نوشت و فیلم ساخت، اما در سه دهه‌ی اخیر تمرکزش بر سینمای این حوزه بوده است.

در این برنامه، میزبان “جهان کودک” با وحید نیکخواه آزاد درباره‌ی وضعیت فعلی سینمای کودک و نوجوان، وضعیت اکران و تولید آن و نیز مشکلات پیش روی این صنعت گفت‌وگو کرده است.

لینک کوتاه: