۲

چالش‌های روحی کودکان ناشنوا و راه‌‌های پیشگیری

برخی از کودکان ناشنوا به دلیل مشکلات ارتباطی، هیجانی و شناختی دچار چالش‌های روحی و روانی می‌شوند که پیامدهای مختلفی از جمله انزوا و گوشه‌گیری را برای آن‌ها به دنبال دارد.

منشا چالش‌های روحی و روانی کودکان ناشنوا مشکلات ارتباطی این کودکان به دلیل عدم شنوایی و برقراری ارتباط از طریق زبان است که پیامدهایی چون کاهش اعتماد به نفس، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و بیش‌فعالی را منجر می‌شود.
اما در این میان راه‌های پیشگیری مانند شناسایی به موقع، تعامل کودک و والد از نوزادی و تقویت سایر حواس کودک ناشنوا در کنار اصول فرزندپروری مناسب می‌تواند به کاهش چالش‌های روحی آن‌ها کمک کند.

از دوم تا هشتم مهر ماه در تقویم، هفته‌ی جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت در کیدتاکس ویژه برنامه‌هایی درباره‌ی موضوعات و چالش‌های مختلف کودکان ناشنوا تهیه شده است.
پیش‌تر نیز در راستای اهداف و دغدغه‌های «کیدتاکس» مبنی بر توجه به کودکان با نیازهای ویژه، علاوه بر تولید مطالبی درباره‌ی کودکان با نیازهای ویژه، برنامه‌ها و ویدئوهای کاربردی‌تر سایت کیدتاکس نیز برای والدین ناشنوا یا کم‌شنوا، به زبان اشاره ترجمه شده است.
در پنجمین برنامه از سلسله برنامه‌های هفته‌ی جهانی ناشنوایان، دکتر عاطفه محمدجعفری، روان‌پزشک، درباره‌ی شیوه‌های بروز چالش‌های روحی کودکان ناشنوا و راه‌های پیشگیری از آن صحبت می‌کند.
این ویدئو برای ناشنوایان توسط مهسا تهذیبی به زبان اشاره ترجمه شده است.

فرناز میری

لینک کوتاه:

شاید این ها را نیز دوست داشته باشید