بررسی روشهای آموزش نوشتن به کودکان و نوجوانان در گفتوگو با علیاکبر زینالعابدین
علیاکبر زینالعابدین سالهاست که بهطور تخصصی به آموزش نوشتن به کودکان و نوجوانان مشغول است؛ نوشتن، نه به مثابه داستاننویسی صرف، که بهطور کلی نوشتن و نوشتن، از یادداشت روزانه تا داستان و شعر و گزارش.سالهاست که کارگاهها و کلاسهای آموزشی در حوزهی ادبیات برای کودکان و خصوصا نوجوانان برگزار میشود. ولی اغلب این کارگاهها در زمینهی داستاننویسی و شعر فعال اند. درحالیکه علیاکبر زینالعابدین معتقد است باید با بچهها، نوشتن را تمرین کرد؛ این که در آینده داستاننویس بشوند، فیلمنامه بنویسند، گزارش تهیه کنند، و حتی یادداشت روزانه بنویسند، انتخاب بعدی آنهاست.
زینالعابدین در بسیاری از نشریات مانند مجلات “رشد” و نشریات مختلف در بخش خصوصی به عنوان دبیر و سردبیر فعالیت کرده، اما آموزش نوشتن به بچهها از مهمترین دغدغههایش بوده است.
روشهای او در آموزش نیست بسیار متفاوت و براساس متدهای علمی نوشتن خلاقه است. او به معنای واقعی کلمه، معلم است، معلمی که نوشتن را آموزش میدهد. و البته این آموزش، از دل رابطهای دوطرفه بیرون میآید: انگار خود او نیز در یک کارگاه، از بچههایش میآموزد و نوشتههایش را اصلاح میکند.
در این قسمت “جهان کودک” با علیاکبر زینالعابدین دربارهی شیوهها، ضرورتها و نتیجهی روشهای نوین آموزش نوشتن گپ زدهایم.